Relacja z I edycji

 

 

Konferencja i Wystawa Smart Auto

Hotel Haston City, Wrocław 28 maja 2019 r.

 

W tym roku po raz pierwszy w Polsce odbyła się specjalistyczna konferencja poświęcona tematyce automobilności i elektromobilności, na której mogli się spotkać i wymienić doświadczeniami specjaliści oraz eksperci zajmujący się projektowaniem, testowaniem, wdrażaniem oraz komercjalizacją najnowszych technologii stosowanych w motoryzacji. W wydarzeniu mogli też wziąć udział wszyscy zainteresowanych przyszłością motoryzacji. Dla producentów i dostawców nowych technologii dla motoryzacji konferencja była okazją do zaprezentowania swoich rozwiązań i nowości. Konferencję moderował Maciej Gulanowski od siedmiu lat zajmujący się zarządzaniem i usprawnianiem procesów produkcyjnych, również w branży motoryzacyjnej. Jest też członkiem Stowarzyszenia Lean Management Polska i Polskiego Stowarzyszenia Praktyków Training Within Industry.

 

Maciej Gulanowski, Moderator konferencji Trade Media International

 

Rozwój elektromobilności jest jednym z priorytetów w naszym kraju wspieranych na szczeblu centralnym i lokalnym. Mówił o tym Marcin Gwóźdź, wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego. Swoimi refleksjami dotyczącymi biznesu podzielił się z uczestnikami konferencji Marek Woron, Kanclerz Loży Dolnośląskiej i wiceprezes zarządu Business Centre Club. W 2015 r. wyróżniony Odznaką Honorową za Zasługi dla Rozwoju Gospodarki Rzeczypospolitej Polskiej.

 

Marcin Gwóźdź, Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego, Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego

 

Marek Woron, Kanclerz Loży Dolnośląskiej, Wiceprezes Zarządu Business Centre Club

 

Natomiast w otwierającym cykl prelekcji wystąpieniu, prof. Piotr Wrzecioniarz z Politechniki Wrocławskiej przedstawił pierwszy polski pojazd autonomiczny. Z jego prezentacji mogliśmy się dowiedzieć o rozwoju robotów mobilnych i powstaniu Pierwszego Polskiego Pojazdu Autonomicznego. Projekt zrealizowano w Politechnice Wrocławskiej w latach 2011 – 2012, a pierwsza publiczna prezentacja odbyła się w grudniu 2012 r. na torze wokół Hali Orbita we Wrocławiu. Projekt powstał we współpracy z firmą Toyota i bazował na modelu samochodu Toyota Yaris. Profesor omówił założenia projektowe i zastosowane rozwiązania układów mechanicznych. Przedstawił też tendencje rozwoju pojazdów autonomicznych oraz proponowane kierunki dalszych prac nad projektem. Wśród nowych propozycji wymienił np. budowę sieci punktów ładowania (z samorządami). Z kolejnej prezentacji mogliśmy dowiedzieć się o układach hamulcowych w pojazdach autonomicznych i o pierwszych w Polsce badaniach z użyciem pojazdów marki TESLA.

 

Piotr Wrzecioniarz, Profesor, Politechnika Wrocławska

 

Zbigniew Żelazny CEO – ORCHID smart technologies reprezentujący również Politechniką Wrocławską mówił o badaniach mających na celu poszukiwanie krótszego czasu reakcji oraz bardziej precyzyjnego określenia i egzekucji wymaganej siły hamowania w zależności odległości pojazdu od przeszkody. Przedstawił zasady wykorzystania zautomatyzowanego układu hamulcowego z modułem sztucznej inteligencji. Mówił o zaletach elektro mechanicznych układów hamulcowych w tym między innymi wyeliminowaniu serwa hamulca i pompy próżniowej.

 

Zbigniew Żelazny, CEO - ORCHID smart technologies, Politechnika Wrocławska

 

W drugim bloku prezentacji Łukasz Pospiech kierownik ds. kluczowych klientów w firmie Tespol wprowadził słuchaczy w najnowocześniejsze systemy pomiarowe w obszarze automotive. To między innymi urządzenia pomiarowe przeznaczone do celów debugowania oraz analizy systemów transmisji danych – TEKTRONIX, oscyloskopy, generatory i zaawansowany system probing’u oraz systemy akwizycji przeznaczone do testów w ruchu – DEWETRON.

 

Łukasz Pospiech, Kierownik ds. kluczowych klientów, Tespol Sp. z o.o.

 

Cyfrowa transformacja przemysłu motoryzacyjnego to temat wystąpienia Ivana Kondratenko konsultanta w dziale Mobility w międzynarodowej firmie analitycznej Frost & Sullivan. Z tego wystąpienia mogliśmy się dowiedzieć o podstawowych aspektach transformacji przemysłu motoryzacyjnego od pojazdów zasilanych benzyną po elektryczne i autonomiczne. Ivan Kondratenko przedstawił też osiem głównych trendów zmieniających przyszłość automobiznesu i studium przypadku dotyczące sposobu, w jaki BMW Group zdefiniowało swoją cyfrową transformację. Mówił również o trendach w rozwoju technologii budowy baterii, nowych modelach biznesowych i innych branżach, które poddane zostały transformacji cyfrowej. Jak stwierdził, nowe modele biznesowe mobilności mają już potencjał dochodowy w wysokości miliarda dolarów, ale po zintegrowaniu z kilkoma innymi platformami i ostatecznie pojazdami autonomicznymi staną się jeszcze bardziej zrównoważone i zyskowne.

 

Ivan Kondratenko, Konsultant w dziale Mobility, Frost & Sullivan

 

Krystian Konarzewski właściciel firmy Safety Engineering Research w swoim wystąpieniu skoncentrował się na systemach referencyjnych wykorzystywanych do przechwytywania danych dotyczących drogi (profil drogi, znaki drogowe, dane o ruchu) w celu testowania i sprawdzania poprawności innych systemów (w trybie on-line, jeśli są one wyposażone w tym samym pojeździe lub w trybie off-line przy użyciu danych rejestratora). Przedstawił sześć czujników lidarowych LUX 4-warstwowych (zapewniających 360 stopni pola widzenia w azymucie i 3,2 stopnia wysokości) oraz czujniki przednie SCALA i zamontowane z tyłu czujniki lidar LMS 511 Pro do przechwytywania znaków drogowych. Ponadto przedstawione będą systemy lokalizacji, ECU z funkcją śledzenia, wykrywania i pozyskiwania danych.

 

Krystian Konarzewski, Właściciel, Safety Engineering Research

 

Trzecią grupę wystąpień merytorycznych rozpoczęła prezentacja oprogramowania Siemens NX, czyli projektowania wiązek elektrycznych w Routing Electrical. Mówił o tym Jakub Kręcisz inżynier systemów CAD w firmie GM System. Jak stwierdził konieczność zintegrowania świata elektroniki i mechaniki zmusza producentów do poszukiwania narzędzi, które pomogłyby w procesie projektowania i zarządzania dokumentacją. Z pomocą przychodzi tu NX Routing Electrical, czyli w pełni parametryczne narzędzie 3D do projektowania przewodów elektrycznych i okablowania. Jak stwierdził, jest to kompletne i inteligentne środowisko do tworzenia, edycji i zarządzania układami elektrycznymi, które wspomaga wybór komponentów i ich rozmieszczenia w układzie, tworzenie ścieżek z uwzględnieniem naddatków, zagięć i łuków. Zapewnia też wstępną kontrolę jakości poprzez sprawdzanie reguł projektowych i umożliwia elastyczne projektowanie dzięki dostępowi do biblioteki danych oraz integrację z P&ID i schematami elektrycznymi.

 


Jakub Kręcisz, Inżynier systemów CAD, GM System Sp. z o.o.

 

Jarosław Baszak menadżer krajowy w Hamamatsu Photonics przedstawił optyczne sensory w motoryzacji i nowoczesnych systemach LIDARowych. W przygotowaniu prezentacji brał udział Florian Friedl, Automotive Senior Sales Engineer w Hamamatsu Photonics. Jak stwierdził Jarosław Baszak, aktualnie produkowane samochody wszystkich klas i typów są bardzo bogato wyposażane w elektronikę. Część elektroniki stanowią sensory w tym optyczne. Umożliwiają one pomiary niezbędnych wielkości oraz podają informację zwrotną w systemach automatyki i wspomagania, a także pozwalają na szerokopasmową transmisję danych. Przy czym jednym z najdynamiczniej rozwijających się ostatnio zastosowań w branży są lidarowe pomiary odległości, gdzie wymagania stawiane źródłom sygnału i detektorom są szczególnie wysokie. Takie detektory ma w ofercie firma Hamamatsu Photonics, również np. do detekcji jakości powietrza i analizy gazów (np. tester alkoholu).

 

Jarosław Baszak, Menadżer Krajowy, Hamamatsu Photonics

 

O wyzwaniach w projektowaniu systemów zasilania do pojazdów elektrycznych mówił w trakcie swojego wystąpienia Jakub Zręda, kierownik Działu Badań i Rozwoju w firmie Wamtechnik. Jak stwierdził, w 2018 r. rynek litowo-jonowy zmienił się na korzyść dostawców, ze względu na trzy lub nawet czterokrotny wzrost cen litu i kobaltu. Dostępność surowców jest niepewna, światowi producenci OEM zabezpieczają dostawy długoterminowymi kontraktami (Apple, VW, BMW). Dziś też na rynku obecne są różne koncepcje systemów zasilania. Różne technologie montażu systemów Li-ion, sposoby chłodzenia i grzania. Przedstawił też etapy procesu projektowania oraz wpływ standardów UL/ECE na design.

 


Jakub Zręda, Kierownik Działu Badań i Rozwoju, Wamtechnik

 

Tę część zakończyło wystąpienie Grzegorza Krausa Automotive Key Account Managera w firmie Oprogramowanie Naukowo-Techniczne. Przedstawił on słuchaczom oprogramowanie MATLAB i Simulink wspierające projektowanie pojazdów autonomicznych i systemów ADAS. Jak stwierdził, wraz z pojawieniem się zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ang. ADAS) oraz pojazdów autonomicznych zmienił się proces ich projektowania. Inżynierowie zaczęli powszechnie stosować technikę Model-Based Desing (projektowanie na podstawie modeli). Pokazał jak MATLAB i Simulink wpisuje się w to podejście, oferując narzędzia umożliwiające m.in.: projektowanie czujników wizyjnych, radarowych i innych, planowanie trasy przejazdu z wizualizacją symulacji, projektowanie predykcyjnych systemów sterowania z automatyczną generacją produkcyjnego kodu C/C++, symulację układu percepcji i sterowania z możliwością integracji ręcznie napisanego kodu, czy też wykorzystanie technologii Deep Learning do wykrywania obiektów, uczenia sieci oraz generacji kodu na GPU. Zwrócił uwagę, że oprogramowanie MATLAB i Simulink oferuje dużą otwartość i narzędzia MathWorks dają możliwość integracji z ponad 150 różnymi rozwiązaniami firm trzecich do modelowania oraz symulacji.

 


Grzegorz Kraus, Automotive Key Account Manager, Oprogramowanie Naukowo-Techniczne sp. z o.o. sp.k.

 

W ostatnim panelu podsumowującym konferencję dr inż. Anna Skarbek-Żabkin w wystąpieniu pt. „Pojazdy elektryczne i autonomiczne w Polsce – stan obecny i perspektywy rozwoju” zaprezentowała uczestnikom konferencji problematykę rozwoju elektromobilności. Jak stwierdziła, z roku na rok kolejni producenci samochodów włączają do oferty pojazdy zasilane prądem, a w społeczeństwie samochody tego typu budzą coraz większe zainteresowanie. Jednocześnie z rozwojem elektromobilności dynamicznie rozwija się technologia autonomizacji transportu. Podkreśliła, że elektromobilność i autonomiczność, to przede wszystkim duża zmiana technologiczna. Wyzwania w tym zakresie dotyczą nie tylko producentów pojazdów, ale także jednostek wytwarzających energię elektryczną, dystrybutorów prądu, dystrybutorów sieci informatycznych i wielu innych podmiotów. Dr inż. Anna Skarbek-Żabkin jest współzałożycielką Forum Elektromobilności. Jest członkiem Polskiego Stowarzyszenia Naukowego Recyklingu, Polskiego Naukowo Technicznego Towarzystwa Eksploatacyjnego oraz Klubu Innowacyjni Naukowcy.

 


Anna Skarbek-Żabkin, Co-Founder, Forum Elektromobilności

 

„TomTom in Poland shaping the future of mobility”, tak zatytułował swoje wystąpienie Jakub Zakrzewski Manager Software Engineering w firmie TomTom Polska. Zaprezentował rozwiązania firmy zajmującej się produkcją systemów nawigacyjnych. W tym systemów nawigacji do pojazdów autonomicznych.

 

Jakub Zakrzewski, Manager Software Engineering, TomTom

 

Ostatnim wystąpieniem konferencji „SMART AUTO 2019” była prelekcja Piotra Kołodzieja inżyniera ds. Rozwoju Oprogramowania w firmie FEV Polska. W ostatnich latach jest zaangażowany w rozwój wizyjnych systemów samochodowych ADAS oraz nowoczesnej komunikacji bezprzewodową w transporcie samochodowym. W trakcie prezentacji przedstawił komunikację V2X i jej wykorzystanie w inteligentnej motoryzacji. Mówił o obecnych i przyszłych standardach komunikacji V2X, przetwarzaniu danych pozyskanych z pojazdu i o zapewnieniu prywatności danych kierowcy. Zwrócił uwagę, że podstawy komunikacji V2X to: CAM, czyli wiadomość bezpieczeństwa – wiadomość wysyłana cyklicznie, pozycja, prędkość, kierunek, nie zawierają danych pozwalających identyfikować pojazd, DENM – zdarzenia – wiadomość wysyłana przez współpracującą aplikację, np. dla uniknięcia kolizji, GPS (Global Positioning System) – synchronizacja czasu oraz precyzyjna pozycja i PKI – prywatność danych użytkownika, która jest chroniona przez schemat anonimowości. FEV to dziś firma zatrudniająca ponad 5800 pracowników w 42 oddziałach na całym świecie i mająca ponad 200 hamowni silnikowych.

 

Piotr Kołodziej, Inżynier ds. Rozwoju Oprogramowania, FEV

 

Spotkaliśmy się we Wrocławiu w nowoczesnym hotelu Haston w dzielnicy Psie Pole, mogącym pochwalić się rozbudowaną bazą konferencyjną. Konferencja to również okazja do wielu bezpośrednich spotkań i możliwości rozmowy ze specjalistami. Uczestnicy mogli też obejrzeć, najlepsze produkty z 2018 roku w trakcie ceremonii rozdania nagród „SMART AUTO ROKU 2018”.

 

Nagrodę Smart Auto Roku 2018 otrzymał samochód Tesla Model X

 


Nazar Lysyi , Pracownik działu marketingu, Go Tesla

 

Zapraszamy na specjalistyczne konferencje organizowane przez Trade Media International.

 

Bohdan Szafrański

PATRONAT HONOROWY

ZŁOTY PARTNER

SREBRNY PARTNER

BRĄZOWY PARTNER

PARTNERZY MERYTORYCZNI